poezja polska - serwis internetowy

STRONA GŁÓWNA ˇ REGULAMIN ˇ WIERSZE UŻYTKOWNIKÓW ˇ IMAK - MAGAZYN VIDEO ˇ AKTUALNOŚCI ˇ FORUM ˇ KSIĘGARNIA "POEZJA"Sobota, 21.09.2019
Nawigacja
STRONA GŁÓWNA

REGULAMIN
POLITYKA PRYWATNOŚCI

PARNAS - POECI - WIERSZE

WIERSZE UŻYTKOWNIKÓW

WIERSZE /VIDEO/

PIOSENKA POETYCKA /VIDEO/

IMAK - MAGAZYN VIDEO

WOKÓŁ POEZJI /teksty/

WOKÓŁ POEZJI /VIDEO/

RECENZJE UŻYTKOWNIKÓW

KONKURSY 2008/10 (archiwum)

KONKURSY KWARTAŁU 2010 - 2012

-- KONKURS NA WIERSZ -- (IV kwartał 2012)

SUKCESY

GALERIA FOTO

AKTUALNOŚCI

FORUM

CZAT

KSIĘGARNIA "POEZJA"

LINKI

KONTAKT

Szukaj


Ostatnio dodane Wiersze
DELFIN
przysłowia - aforyzmy
lat ledwie kilka
perseidy
Odloty i niecodzienn...
Z bandą młodych…
Wóz filozofów, cz. III
porwany życiorys
Mi dip
Powiedz
Wątki na Forum
Najnowsze Wpisy
HAIKU
slam?
spontany
Co to jest poezja?
EKSPERYMENTY
FRASZKI
Blues
"Co to jest poezja?"...
,, limeryki"
Ekhm...
Licznik odwiedzin
[licznik]
Tomasz Dalasiński - Na zawsze "ja"? - recenzja tomu "Forever" Marka Czuku
Moja nagła trzydziestko, dzisiaj przekroczyłem / ostateczne granice (…). Ten fragment, zaczerpnięty z wiersza Tomasza Różyckiego pt. „Sobie samemu na urodziny”, mógłby stać się mottem otwierającym (zamykającym?) nowy zbiór poetycki Marka Czuku, zatytułowany Forever. To właśnie trzydziesty rok życia, temat kończącego zasadniczą część książki utworu „1990”, postrzegany jest bowiem przez Czuku jako symboliczny akt przejścia: próg dojrzałości, wyrazista cezura oddzielająca – posługując się słowami innego poety – dzieciństwo od wieku męskiego i, co chyba najważniejsze, silnie spolaryzowany moment twórczej biografii (na siedem lat przestaję pisać).

Dojrzewanie to jedno ze słów-kluczy, którymi należałoby posługiwać się przy interpretacji tych wierszy. Czuku wpisuje dojrzewanie w ramy nie-ekshibicjonistycznego, tj. operującego obiektywizującym rzeczywistość dystansem, dyskursu autobiograficznego i szeroko pojętej intymistyki (nasuwają się tutaj przede wszystkim skojarzenia z techniką pamiętnikarską). Ukazywane jest w wielu różnych perspektywach i planach znaczeniowych – zgodnie z Iserowską teorią reprezentacji. Za inne słowa-klucze uznać trzeba by zmienność (czasu, podmiotu, sytuacji historycznej, politycznej, społecznej itp.), przemijanie oraz – paradoksalnie – wynikającą z powtarzalności przemijania stałość (tytuł Forever nie został przez poetę dobrany przypadkowo). Wszystkie te elementy obecne są w tekstach przez skonkretyzowane (ale i – bez wątpienia – nacechowane symbolicznie, co jednak nie znaczy: obudowane tanim sentymentalizmem) wydarzenia z okresu dzieciństwa i młodości, które Czuku strukturyzuje zgodnie z naczelną zasadą kompozycyjną tomu, jaką jest chronologiczność.

Oparcie konstrukcji zbiorku na chronologiczności, czy inaczej: uznanie chronologiczności za zasadę organizującą porządek wierszy (będący odwzorowaniem naturalnego porządku egzystencji, także ładu przeżyć, sądów i myśli) może być postrzegane jako pewne „zagrożenie interpretacyjne”. Czuku konstruuje Forever jako ciąg wierszy-migawek tworzących koherentną całość, dopełnianą dodatkowo przez umieszczone na pierwszej i czwartej stronie okładki fotografie dojrzałego poety i poety-dziecka, czy lepiej: przyszłego poety (stanowiące, po pierwsze, swoisty wstęp do lektury, po drugie – wizualny autokomentarz do książki, po trzecie wreszcie – spinającą wszystko klamrę) oraz „indeks osób” – towarzyszy życia autora. Poeta decyduje się bowiem na wyrazistość, klarowność i prostotę kompozycyjną, intencjonalnie „narzucając” określoną metodę odbioru omawianego tomiku. „Zagrożenie interpretacyjne” wynika tu z ograniczenia perspektyw znaczeniowych, w jakich można odczytywać Forever. Oczywiście nie stanowi to zarzutu wobec Czuku. Przecież nie istnieją żadne obiektywne kryteria jakościowe, które pozwalałyby na przedkładanie tekstów „wielowykładalnych” nad te, których interpretacja musi podążać ściśle wytyczonym szlakiem. Chodzi jedynie o to, że Forever wymusza na odbiorcy oscylowanie wokół takich pojęć jak: (auto)biograficzność, intymność, symboliczność biografii czy przejawiający się śladowo (w rozumieniu Barthesowskim) autor-podmiot. To ostatnie zagadnienie sprawia zresztą, że tomik Czuku traktować można jako głos w dyskusji nad nękającym wcale liczne grono współczesnych poetów problemem podmiotowości, a dokładniej – dystansu między „ja” substancjalnym a „ja” tekstowym i granicy wyrażalności (siebie). Czuku wydaje się twierdzić, iż możliwość całościowego wyrażenia „ja” jest psychologistyczną mrzonką, a jedyną metodę autoreferencji stanowi nowofalowa z ducha koncepcja autobiografizmu jako sposobu na spojrzenie na siebie z dystansu (i to nie tylko dystansu czasowego) oraz prezentacji „śladowego” (sfragmentaryzowanego) „ja”.

Forever nie jest – i chyba w zamierzeniu autora być nie miał – zbiorem wierszy wielkich, kluczowych, tomikiem arcyważnym. Jest to jednak książka warta lektury, w interesujący sposób operująca schematem zapisków osobistych, stanowiąca ciekawy rodzaj poetyckiego dyskursu autobiograficznego.


Marek Czuku, Forever, Towarzystwo Przyjaciół Sopotu, Biblioteka „Toposu”, Sopot 2010.


Recenzja ukazała się w „Arteriach” nr 1(10)/2011.


Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Współpracują z nami

agencja zatrudnienia

REKLAMA GOOGLE

Pajacyk
[www.pajacyk.pl]
IMAK
VIDEO MAGAZYN
ostatnie wydanie
GRUDZIEŃ 2013

I M A K
internetowy magazyn kulturalny

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Aktualności
XIV Ogólnopolski Kon...
Lipcowy minikonkurs ...
Informacja moderator...
VII OKP im. Michała ...
Rozstrzygnięcia XXXI...
XIII EDYCJA TURNIEJ...
tomik "Niosę swój k...
Majowy mini-konkurs ...
Prośba o zgłaszanie ...
Kwietniowy mini-konk...
Użytkownicy
Gości Online: 15
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanych Użytkowników: 6 098
Nieaktywowani Użytkownicy: 1
Najnowszy Użytkownik: Domimarzycielka

nie ponosimy żadnej odpowiedzialności za treść wpisów
dokonywanych przez gości i użytkowników serwisu

PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE

copyright © korgo sp. z o.o.
witryna jako całość i poszczególne jej fragmenty podlegają ochronie w myśl prawa autorskiego
wykorzystywanie bez zgody właściciela całości lub fragmentów serwisu jest zabronione
serwis powstał wg pomysłu Piotra Kontka i Leszka Kolczyńskiego

49650364 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion v6.01.7 © 2003-2005